Heeft u de toegang tot uw bedrijf onder controle?

Vragen? Bel 0412-644441 of stuur een mail naar leon@sagonline.nl

Klik op onderstaande button als je projecten wilt zien die deze tips in de praktijk hebben toegepast.


De nieuwste trend: 24/7


Steeds meer centra bieden hun leden 24/7 openingstijden aan of tijdsblokken waar in leden kunnen sporten maar waar dan op dat moment geen personeelsbezetting aanwezig is.Wij worden ook regelmatig gevraagd voor oplossingen op dat vlak. Onze manshoge poorten zorgen er voor dat mensen uitsluitend toegang krijgen als ze zich registreren bij de lezer van de software leverancier. Onze Speed Gates hebben nog een extra controle want die zijn voorzien van sensoren die een alarm geven zodra mensen er onderdoor of bovenlangs willen klimmen of snel willen meelopen met een lid die wel toegang heeft. Dat alarm-signaal kan trouwens ook doorgestuurd worden naar andere partijen. Als er een extra leverancier aanwezig is die slimme camera-oplossingen heeft geïnstalleerd met een meldkamer van dienst als er geen personeel aanwezig is kan dat alarmsignaal van de Speed Gate dus ook door hun opgepikt worden. Je ziet nu ook bedrijven ontstaan die speciale oplossingen in huis hebben om een veilige, onbemande omgeving voor de leden te creëren en met die partijen werken we dus ook graag samen. Bel ons voor voor meer informatie op dat vlak: 0412-644441.

 

Manshoge poort

 Sensoren in de zwarte strips (ook aan de onderkant)

QR lezer

Extra Tips:

Passen of Tags kunnen worden doorgegeven. Moderne leden-pakketten hebben nu ook steeds meer de mogelijkheid om via de app van de club telkens een unieke QR code te genereren waarmee leden zich kunnen registreren. Daarmee kunnen ze dus met hun smartphone inchecken en hun telefoon geven ze niet zo snel mee aan anderen..

Kies in ieder geval ook voor uitgaande registratie, dat zorgt voor nog meer ontmoediging om ongeoorloofd binnen te komen. In het geval van een (onvermijdelijk) incident kan je dan ook terug kijken welke leden er op dat moment aanwezig waren.


Standaard bedieningspaneel

Draadloze afstandsbediening 

Remote openen met je smart phone


Nieuw: Remote Access

Bij elke PERCo poort leveren we standaard zonder kosten een bedieningspaneel dat op een vaste bedrade plek ligt (meestal bij de balie van de receptie). Via gekoppelde software en lezers kan een poort geopend worden alsook met dit PERCo bedieningspaneel maar nu zijn er nog 2 extra mogelijkheden:

1: Een draadloze afstandsbediening (bereik plus minus 30 mtr), ideaal voor als de balie niet bezet is en trainers op de werkvloer de poort moeten kunnen bedienen. Prijs inclusief installatie en 4 handzenders: € 149,00.

2: Remote openen met je smart phone vanaf welke plek dan ook. De PERCo World Wide Remote werkt ook met Homekit van Apple en Google Play dus ook met commando's via Siri en Hey Google! Ideaal dus voor bedrijven die onbemand zijn maar situaties hebben dat klanten zich kunnen melden via een intercom bij de poort. Prijs inclusief installatie en inregelen: € 295,00.


16 basis tips voor de toegangscontrole van uw bedrijf


1: Spelregels


Zorg dat de spelregels voor de toegang goed ingesteld zijn in de administratiesoftware zodat niemand onnodig wordt tegengehouden, maar klanten die geen toegang mogen hebben moeten natuurlijk ook geen doorgang krijgen.


2: Monitor

Een extra monitor met informatie naar de klanten geeft duidelijkheid. Bij geen toegang geeft de monitor ook aan dat ze zich moeten melden bij uw medewerkers. De meeste ledenadministratie systemen bieden die mogelijkheid wel.


3: Uitgang

Voor de uitgang zijn er 4 mogelijkheden:

1: Vrij naar buiten lopen

2: Extra lezer plaatsen, klanten moeten ook voor uitgang hun pas en dergelijke gebruiken.

3: Uitgang geblokkeerd, extra poort plaatsen voor uitgang, zo wordt 1-richtingsverkeer gecreëerd. 

4: Klanten drukken op een knop, daarmee is de uitgang vrij voor 1 persoon.

Bij een vrije uitloop is er 1 groot nadeel: klanten kunnen aan de kant van de ingang de arm van de tourniquet naar zich toe halen en toch ongecontroleerd naar binnen glippen.

Een voetschakelaar is ook een goede optie als de drukknop toch te gemakkelijk te bereiken is voor klanten aan de kant van de ingang.

 

 


4: Routing

People don’t do what you expect them to do but what you inspect them to do’. Een lage  tourniquet plaatsen waar geen toezicht is heeft weinig zin want dan wordt er onder en over de armen geklauterd met meer risico op schade. Een goede en logische routing in het centrum is erg belangrijk. Toegangspoorten kunnen het beste op 2/3 van de lengte van een receptiebalie geplaatst worden. Dat zorgt voor toezicht en er is voldoende ruimte om mensen die nog geen klant zijn te woord te staan.


5: Bediening

Ofschoon de meeste softwaresystemen de mogelijkheid bieden in die software een toegangspunt vrij te geven is het echt veel handiger om dat bij de receptie door middel van een druk op een knop te kunnen doen voor een klant of voor een langere tijd als een groep moet passeren.


6: Bekabeling

Onderschat niet hoeveel bekabeling bij de plaatsing van tourniquet komt kijken: stroom, bekabeling kaartlezer(s), bekabeling afstandsbediening, bekabeling Uit Knop, monitorkabel als die bij de toegangspoort geplaatst wordt. En dat moet allemaal netjes op de juiste plek liggen.


7: Montage

Tourniquets worden met flinke bouten in de vloer verankerd. Controleer of dat wel kan, wellicht is er vloerverwarming aanwezig of een verhuurder geeft om andere redenen geen toestemming.


8: Vloerplaat

Montage en kabels verwerken kan ook geregeld worden door het hele systeem op een vloerplaat te monteren. In een pand waar niet geboord mag worden vanwege vloerverwarming zal dit sowieso nodig zijn.


9: Lezers

Kaartlezers kunnen op de tourniquets gemonteerd worden. Fraaier is lezers weg te werken in de tourniquet zelf. Dat kan natuurlijk niet met magneetkaartlezers maar alleen met lezers die geschikt zijn voor contactloos registreren. Als bestaande bedrijven nog met magneetkaarten werken voor hun klanten en willen starten met toegangspoorten is dat wellicht ook het moment om de overstap te maken naar passen of tags met een chip voor contactloos registreren. Sommige online software aanbieders hebben ook de mogelijkheid dat leden met hun smart phone kunnen inchecken. Dat gebeurt dan met een QR code die in de leden-app wordt aangeboden. Ook die lezers kunnen we meestal fraai inbouwen.


10: Alternatief


Denk ook eens aan een andere oplossing dan aan de “klassieke” tourniquets. Een zogenaamde Speedgate kan 2 tourniquets plus een MIVA (minder validen) poort vervangen. Qua investeringen zal dat ongeveer gelijk zijn maar de entree van het centrum zal veel luxer en vriendelijker ogen.


11: Extra hoog

Manshoge draaipoorten kunnen ook een oplossing zijn, met name op plekken waar geen toezicht is.  In het verleden werd dat als een klant onvriendelijk alternatief gezien, maar tegenwoordig past dat wel in een centrum met een industriële look, bedrijven die 24 uur per dag open zijn of bijvoorbeeld een CrossFit afdeling


12: Cadeautjes

Belonen werkt beter dan bestraffen. De bedoeling is dat klanten altijd hun pas meenemen naar het centrum en die vergeten ze natuurlijk wel eens. Tags werken in dat opzicht al beter want die hangen aan de sleutelbos van de leden. Sommige softwaresystemen bieden ook de mogelijkheid om klanten punten te laten sparen telkens als ze zich registreren. Zo kunnen ze sparen voor cadeautjes en worden ze beloond als ze regelmatig naar het centrum blijven komen. En dat is natuurlijk ook de bedoeling want uiteindelijk zullen alleen klanten die blijven komen ook graag lid willen blijven!  Als klanten kunnen sparen willen ze zich wel graag registeren natuurlijk, wel even in de software instellen dat ze maar 1 keer per dag hun puntjes krijgen.


13: Een goede start

Zet in de 1e weken op de drukke momenten een gastheer/vrouw bij de nieuwe toegangscontrole neer om klanten te helpen, uitleg te geven en eventuele weerstanden te voorkomen. Benadruk natuurlijk vooral de voordelen voor de klant: voortaan alleen maar leden in het centrum, veiligheid van hun spullen, geen wachttijden meer bij de receptie, registraties worden gebruikt om klanten beter te begeleiden en het spaarpunten systeem (indien in gebruik).


14: Voorbeeld

Geef zelf het goede voorbeeld! Eigenaren en personeel kunnen het beste ook dezelfde passen of tags gebruiken die leden ook gebruiken. Of geef je medewerkers een teambandje dat ze om hun pols doen. Stel in de software wel in dat personeel onbeperkt door mag zonder dat dit bij de bezoeken wordt opgeteld om vervuiling van de cijfers te voorkomen. Zorg dat er ook een aantal passen of tags klaar liggen voor leveranciers die een tijdje aan het werk zijn in het centrum zodat ze niet telkens als ze in- en uitlopen de receptie om hulp hoeven te vragen.


15: Val-arm

Kies altijd voor een tourniquet met een zogenaamde valarm. Vaak verplicht voor de brandweer; bij stroomuitval moet de doorgang meteen vrij gemaakt worden en de arm valt direct naar beneden. Ook personeel moet bij een calamiteit door middel van een druk op knop die valarm kunnen bedienen en dat is gelijk handig bij een open dag.


16: MIVA


Een tourniquet is geschikt om 1 persoon doorgang te verlenen. Voor mindervaliden, kinderwagens en leveranciers moet er ook iets geregeld worden. Dat kan variëren van een plantenbak die opzij geschoven wordt tot een gemotoriseerde MIVA poort die vanaf de receptie bediend kan worden. Houd rekening met een minimale doorgang van 90 cm.


Vragen of extra tips? Bel 0412-644441 of stuur een mail naar leon@sagonline.nl

Klik op onderstaande button als je projecten wilt zien die deze tips in de praktijk hebben toegepast.